قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی، فقط ۱۴ درصد! اداره کل صمت خراسان رضوی طی ۸ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ رتبه سوم کشور در تعداد پرونده کشف کالای قاچاق را کسب کرده است ۹ مزرعه ماهی خاویاری در خراسان رضوی فعال است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲ دی ۱۴۰۳) | ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز عرضه سنگین دلار، تتر و درهم از فردا (۳ دی ۱۴۰۳) قانون پیش فروش مسکن اصلاح می‌شود جلسه مجلس با همتی و فرزین برای بررسی افزایش قیمت ارز، سه‌شنبه (۴ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود کدام آپارتمان‌ها در وضعیت رکود بازار مسکن خریدار دارند؟ (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | عبده تبریزی: قیمت پایین برق و گاز اقتصاد ایران را آشفته کرده است
سرخط خبرها

دوراهی صنعت خودرو | افزایش قیمت یا پرداخت یارانه به خودروسازان؟

  • کد خبر: ۸۸۴۲۵
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
  • ۱
دوراهی صنعت خودرو | افزایش قیمت یا پرداخت یارانه به خودروسازان؟
رئیس انجمن قطعه‌سازان گفت: زمانی که قیمت همه ورودی‌ها افزایش داشته است، نمی‌توان نرخ محصول نهایی را ثابت نگه داشت و فشار نهایی این موضوع به قطعه‌سازان وارد می‌شود. دولت یا باید اجازه افزایش قیمت خودرو را بدهد یا به خودروسازان مانند تولیدکنندگان برق و گندم، یارانه پرداخت کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان روز گذشته گفته که اگر دولت می‌خواهد قیمت خودرو را ثابت نگه دارد، باید به خودروسازان یارانه پرداخت کند.

او امروز در این مورد توضیح داد: دولت یا باید اجازه افزایش قیمت خودرو را بدهد یا به خودروسازان مانند تولیدکنندگان برق و گندم، یارانه پرداخت کند.

یارانه ۵۰ میلیون تومانی!

نجفی‌منش افزود: دولت اگر تصمیم دارد به ازای هر خودرو ۵۰ میلیون تومان به مصرف‌کننده یارانه دهد، باید این مبلغ را در بودجه به عنوان یارانه برای خودروسازان تعریف کند.

او با اشاره به افزایش تورم، نرخ ارز، دستمزد و مواد اولیه، گفت: توقف واردات خودرو در برابر این افزایش هزینه‌های تولید کمکی به خودروسازان نمی‌کند.

به گفته این قطعه‌ساز، زمانی که قیمت همه ورودی‌ها افزایش داشته است، نمی‌توان نرخ محصول نهایی را ثابت نگه داشت و فشار نهایی این موضوع به قطعه‌سازان وارد می‌شود.

انحصاری در خودروسازی وجود ندارد!

اما آیا انحصار در صنعت خودروسازی و ممنوعیت واردات، نوعی رانت و یارانه برای صنعت خودروسازی نیست؟

نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش گفت: در صنعت خودروسازی ایران انحصار وجود ندارد. تا کنون ۶۸ مجوز خودروسازی صادر شده است که حدود ۱۵ مورد آن فعال هستند.

به گفته او، زمانی می‌توان گفت انحصار وجود دارد که ایران‌خودرو و سایپا جلوی فعالیت دیگر خودروسازان را بگیرند اما اکنون اینگونه نیست.

دولت، مدیریت را واگذار کند

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مدعی شد: ممنوعیت واردات خودرو فقط به خاطر نبود ارز است و هیچ انگیزه حمایتی از خودروسازان پشت آن نیست.

به گفته نجفی‌منش در گذشته نیز هر گاه ارز وجود داشت، واردات آزاد بود و این موضوعی ارتباطی به حمایت از خودروسازان ندارد.

او یکی از دلایل نارضایتی مردم از خودروسازان را فعال بودن توپخانه همه رسانه‌ها به سمت آنها دانست.

نجفی‌منش افزود: مشکل بعدی مدیریت دولتی در این صنعت است. اگر مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت مسئولیت نظارت را انجام دهد مشکلات حل می‌شود.

چگونه در فضای غیررقابتی ضرر می‌دهید؟

امیر حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی اما، صنعت خودروسازی را غیررقابتی دانست و گفت: قابل تصور نیست که چگونه می‌توان در چنین فضایی ضررده بود؟

او تاکید کرد: تنها احتمال ممکن وجود فساد و منافذی در بدنه شرکت است. در بدنه دولت نیز افراد فاسد وجود دارند که باید حذف شوند.

زیان انباشته و افزایش تورم

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: خودروسازان تا پایان سال گذشته، ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و سیستم بانکی را با تسهیلات تسویه نشده خود با مشکل مواجه کرده‌اند. نتیجه عملکرد آنها، افزایش تورم برای همه جامعه بوده است.

او افزود: تیم اقتصادی دولت نمی‌داند با خودروسازان چه رفتاری داشته باشد و تلاش می‌کند با دستور، شعارهای حمایتی خود را از مردم عملی کند. اما این روند قابل ادامه نیست و ایراد اصلی از عملکرد خودروسازان است.

قدرت در دست خودروسازان است

همچنین به اعتقاد عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو اکنون قدرت دست خودروسازان است و آنها روی بازار نیز به خواست خود تاثیر می‌گذارند.

او چندی پیش گفت: در بازاری که به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان دولتی است، آنها هر رفتاری بخواهند در قبال مشتری انجام می‌دهند.

به گفته جعفری، آنها با استفاد از اهرم کاهش عرضه بر قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارند و با استفاده از دلال‌هایی که در بازار دارند، روند آن را صعودی نگه می‌دارند.

 

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
چرا واردات خودرو را آزاد نمیکنندهم مردم خودرو خوب وباکیفیت سوار شن هم این دوخودروساز جمع کنه بره مردم هم باخیال راحت بجاده بزنندخودرو ایرانی خیلی قدیمیه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->