توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (یکم آذر ۱۴۰۳) | شلغم کیلویی ۱۰ هزار تومان
سرخط خبرها

دوراهی صنعت خودرو | افزایش قیمت یا پرداخت یارانه به خودروسازان؟

  • کد خبر: ۸۸۴۲۵
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
  • ۱
دوراهی صنعت خودرو | افزایش قیمت یا پرداخت یارانه به خودروسازان؟
رئیس انجمن قطعه‌سازان گفت: زمانی که قیمت همه ورودی‌ها افزایش داشته است، نمی‌توان نرخ محصول نهایی را ثابت نگه داشت و فشار نهایی این موضوع به قطعه‌سازان وارد می‌شود. دولت یا باید اجازه افزایش قیمت خودرو را بدهد یا به خودروسازان مانند تولیدکنندگان برق و گندم، یارانه پرداخت کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان روز گذشته گفته که اگر دولت می‌خواهد قیمت خودرو را ثابت نگه دارد، باید به خودروسازان یارانه پرداخت کند.

او امروز در این مورد توضیح داد: دولت یا باید اجازه افزایش قیمت خودرو را بدهد یا به خودروسازان مانند تولیدکنندگان برق و گندم، یارانه پرداخت کند.

یارانه ۵۰ میلیون تومانی!

نجفی‌منش افزود: دولت اگر تصمیم دارد به ازای هر خودرو ۵۰ میلیون تومان به مصرف‌کننده یارانه دهد، باید این مبلغ را در بودجه به عنوان یارانه برای خودروسازان تعریف کند.

او با اشاره به افزایش تورم، نرخ ارز، دستمزد و مواد اولیه، گفت: توقف واردات خودرو در برابر این افزایش هزینه‌های تولید کمکی به خودروسازان نمی‌کند.

به گفته این قطعه‌ساز، زمانی که قیمت همه ورودی‌ها افزایش داشته است، نمی‌توان نرخ محصول نهایی را ثابت نگه داشت و فشار نهایی این موضوع به قطعه‌سازان وارد می‌شود.

انحصاری در خودروسازی وجود ندارد!

اما آیا انحصار در صنعت خودروسازی و ممنوعیت واردات، نوعی رانت و یارانه برای صنعت خودروسازی نیست؟

نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش گفت: در صنعت خودروسازی ایران انحصار وجود ندارد. تا کنون ۶۸ مجوز خودروسازی صادر شده است که حدود ۱۵ مورد آن فعال هستند.

به گفته او، زمانی می‌توان گفت انحصار وجود دارد که ایران‌خودرو و سایپا جلوی فعالیت دیگر خودروسازان را بگیرند اما اکنون اینگونه نیست.

دولت، مدیریت را واگذار کند

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مدعی شد: ممنوعیت واردات خودرو فقط به خاطر نبود ارز است و هیچ انگیزه حمایتی از خودروسازان پشت آن نیست.

به گفته نجفی‌منش در گذشته نیز هر گاه ارز وجود داشت، واردات آزاد بود و این موضوعی ارتباطی به حمایت از خودروسازان ندارد.

او یکی از دلایل نارضایتی مردم از خودروسازان را فعال بودن توپخانه همه رسانه‌ها به سمت آنها دانست.

نجفی‌منش افزود: مشکل بعدی مدیریت دولتی در این صنعت است. اگر مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت مسئولیت نظارت را انجام دهد مشکلات حل می‌شود.

چگونه در فضای غیررقابتی ضرر می‌دهید؟

امیر حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی اما، صنعت خودروسازی را غیررقابتی دانست و گفت: قابل تصور نیست که چگونه می‌توان در چنین فضایی ضررده بود؟

او تاکید کرد: تنها احتمال ممکن وجود فساد و منافذی در بدنه شرکت است. در بدنه دولت نیز افراد فاسد وجود دارند که باید حذف شوند.

زیان انباشته و افزایش تورم

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: خودروسازان تا پایان سال گذشته، ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و سیستم بانکی را با تسهیلات تسویه نشده خود با مشکل مواجه کرده‌اند. نتیجه عملکرد آنها، افزایش تورم برای همه جامعه بوده است.

او افزود: تیم اقتصادی دولت نمی‌داند با خودروسازان چه رفتاری داشته باشد و تلاش می‌کند با دستور، شعارهای حمایتی خود را از مردم عملی کند. اما این روند قابل ادامه نیست و ایراد اصلی از عملکرد خودروسازان است.

قدرت در دست خودروسازان است

همچنین به اعتقاد عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو اکنون قدرت دست خودروسازان است و آنها روی بازار نیز به خواست خود تاثیر می‌گذارند.

او چندی پیش گفت: در بازاری که به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان دولتی است، آنها هر رفتاری بخواهند در قبال مشتری انجام می‌دهند.

به گفته جعفری، آنها با استفاد از اهرم کاهش عرضه بر قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارند و با استفاده از دلال‌هایی که در بازار دارند، روند آن را صعودی نگه می‌دارند.

 

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
چرا واردات خودرو را آزاد نمیکنندهم مردم خودرو خوب وباکیفیت سوار شن هم این دوخودروساز جمع کنه بره مردم هم باخیال راحت بجاده بزنندخودرو ایرانی خیلی قدیمیه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->